۱۴ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۵۱

گزارش خبرنگار اعزامی مهر/

مهمانپرست: در طول تاریخ بهترین روابط را با کشورها داشته ایم

مهمانپرست: در طول تاریخ بهترین روابط را با کشورها داشته ایم

سخنگوی وزارت خارجه در دیدار با رئیس انستیتو شرق شناسی آکادمی ملی علوم ارمنستان گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ همواره بهترین روابط را با کشورها داشته و هم اکنون هم به دنبال برقراری آرامش و صلح و امنیت در منطقه هستیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به ارمنستان، رامین مهمانپرست سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در ادامه سفر به ایروان با سافراستیان رئیس انستیتو شرق شناسی و آکادمی ملی علوم ارمنستان دیدار و گفتگو کرد.

مهمانپرست در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ همواره بهترین روابط را با کشورها داشته و هم اکنون هم به دنبال برقراری آرامش و صلح و امنیت در منطقه هستیم.

وی گفت: ما فکر می کنیم نظام حاکم بر جهان امروز نظام عادلانه ای نیست. به همین دلیل شاهد هستیم که دانش های پیشرفته در انحصار چند کشور خاص قرار گرفته است و مشکلات بزرگ و ریشه ای در دنیای امروز به خاطر انحصار طلبی چند کشور در دنیا است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: این چند کشور غربی همه دنیا را تشویق می کنند که شبیه خود آنها شوند یا به زور متوسل می شوند و به فرهنگ و ارزشهای سایر کشورها احترام نمی گذارند و بحران های زیادی در سطح منطقه ایجاد کرده اند.

مهمانپرست ادامه داد: برای داشتن دنیای بهتر باید به استقلال کشورها احترام بگذاریم. اگر کشورهای بزرگ به حد و اندازه خود قانع بودند و دنبال دست اندازی به منافع سایر کشورها نبودند وضعیت بهتری داشتیم. برای دفاع از استقلال خود، جوانان ما باید به دانش پیشرفته مجهز شوند و روابط با کشورهای مستقل باید افزایش یابد.

سافراستیان نیز در این دیدار ضمن اعلام موافقت با دیدگاههای سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما نیز در ارمنستان به دنبال استفاده از فکر همه ارامنه هستیم. دراین مرکز فکر همه ارامنه دنیا گرفته می شود و براساس آن تصمیم گیری می شود. ما در مطالعات خود توجه به فکر را در اولویت کاری قرار داده ایم. ما کمک می کنیم تا مردم ما از نظر تاریخی و سیاسی همسایگان خود را بهتر بشناسند و جمهوری ارمنستان سیاستی را اجرا کند که مبتنی بر فکر علمی باشد.

رئیس انستیتو شرق شناسی آکادمی ملی علوم ارمنستان در ادامه خاطرنشان کرد: من سیاست های منطقه ای ایران را مهم و ارزشمند می دانم. زیرا این سیاست توازن در منطقه ما را حفظ می کند و آن را با درایت می دانم.

پرفسور هوهانسیان کارشناس مسائل کشورهای عربی در انستیتو شرق شناسی که در این دیدار حضور داشت نیز طی سخنانی خطاب به مهمانپرست اظهارداشت: من  معقتدم ایران باید یک کشور پیشرفته در دانش و تجهیزات نظامی باشد. ایران سیاست تعادل در منطقه را دنبال می کند و شما نماینده عاقل یک ملت عاقل هستید.

وی ادامه داد: اینکه می گویم ایران تعادل و توازن در منطقه ایجاد می کند برای شما قابل درک است.

هوهانسیان به سرنگونی رژیم شاهنشاهی و مبارزات امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: در آن زمان با مصطفی چمران دیدارهایی داشتم. معتقد بودم ایران در حال تحول است اما شوروی هنوز این تحول را درک نکرده که متناسب با تغییرات باید عمل  کند. امام خمینی در آن زمان به وعده خود درخصوص حمایت از ارامنه عمل کرد و پس از پیروزی انقلاب ارامنه توانستند به ایران برگردند و همواره از سیاست امام خمینی و دولت ایران رضایت داشتند.

مهمانپرست نیز در این باره گفت: ما اجازه نمی دهیم کسی بخواهد به حقوق اتباع کشور ما تجاوز کند برای همین ارامنه در ایران حضور دارند و اقشار مختلف برای کل ملت محترم هستند. می توانیم از طریق همکاری های دانشگاهی این پیوند را با کمک شما مستحکم تر کنیم.

به گزارش مهر، مهمانپرست پس از این دیدار، به وزارت امور ارامنه خارج نشین رفت و با خانم هاکوپیان وزیر دیاسپورا دیدار و گفتگو کرد.

کد خبر 2025314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha